יועץ נגישות אתרי אינטרנט – מה חשוב לדעת ולבצע

יועץ נגישות אתרי אינטרנט

חוק הנגשת אתרים- 2013 קובע כי כל אתר המעניק שירות כלשהו לציבור חייב בהנגשה לציבור הנכים. בארץ חיים כמיליון וחצי נכים המהווים 18% מהאוכלוסייה. זכותם לגלוש ברשת, להוריד טפסים מאתרים ממשלתיים, לשלם און ליין, לקנות און ליין, ולקבל שירות ככל הגולשים. כללי ההנגשה הם אתגר לא קל עבור בעלי אתרים. יש צורך להתמצא בתקנות ובחוק, ברמות הנגישות הנדרשות וביישום היעיל שלהן. אתר שחייב להיות נגיש ובעליו לא עשה כן, עלול לקבל קנס בגובה של עד 50,000 ₪, גם ללא הוכחת נזק. משום כך חשוב מאוד לפנות למומחה, יועץ נגישות אתרי אינטרנט, כדי לבצע הנגשה לאתר. כל אתר שצריך להיות מונגש חייב לעבור בדיקות כדי לקבל את סקר הנגישות שהכי מתאים לו עם הפתרון הכי אופטימלי עבור ציבור הגולשים הנכים.

איך מתבצעת הנגשת אתרים?

לרשות יועץ נגישות אתרי אינטרנט, עומדים רכיבי ותוכנות המשרתות ומספקות מענה לנגישות  במבנה, עיצוב, תוכן ותבניות האתר, רכיביו השונים, נגישות לתוכן, לסרטונים, אודיו ועוד. נגישות נכונה חייבת לעמוד בהנחיות של WACG 2.0 – Web Content Accessibility W3C  תוך הנגשת כל טקסט לתמונות וסרטונים. רק 25% מהאתרים בארץ נגישים ובאנגליה למשל כ-90%,  מה שאומר שהרבה מאוד אתרים עדיין לא מונגשים, חלקם עוברים על החוק. המשימה של מנהלי התוכן באתר שצריך להיות נגיש היא בעלת אחריות להבנת החוק ושמירה עליו והיא מאתגרת מאוד.

הנגשת אתרים- טכנולוגיה שיוצרת שוויון

הנגשת אתרים מחייבת כל מי שהאתר שלו מעניק שירות לציבור כמו מוסד ציבורי, עוסק מורשה, חברה בע”מ, חברה פרטית ומלכ”ר. אתרים של מרכזי תרבות, גני ילדים , בתי ספר ועוד. הנגישות משנה את קוד האתר, העיצוב והתוכן.

כאשר מדברים על נגישות אתרים כגון נגישות תוכן באתרים חשוב לציין שהיא יוצרת אלטרנטיבה לגלישה וביצוע פעולות ברשת עבור אוכלוסיית המוגבלים ושמה דגש על טקסט נקי, מבנה דף עם כותרות ופסקאות המסבירות על כל אחת מהן, שימוש בטבלאות, שימוש ברשימות, שימוש נכון בצבעים עבור ליקויי ראייה. חלופות לתמונות עבור עיוורים וכבדי ראייה ולטקסטים המלווים תמונות. פישוט לשוני של טקסט, הסברים על התרחשויות בסרטוני וידיאו, סאונד שמכיל תיאור וידיאו, תסריטים המתארים סרטונים, מידע רצוף וברור, הימנעות משימוש במילים זרות, קיצורים וראשי תיבות. שימוש בפנייה ישירה, שימוש בפעלים בצורת הפעיל, שימוש בשפה בגובה העיניים.

אוכלוסיית המוגבלים כוללת:

  • אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית
  • עיוורון וכבדי ראייה
  • ליקויי שמיעה
  • מוגבלות בתנועת הידיים
  • מוגבלות בדיבור
  • הלוקים בנפשם
  • בלתי ניידים.

איך מבצעים הנגשה בפועל- המלצות של יועץ נגישות אתרי אינטרנט

אנשים הסובלים מלקות ראייה או עיוורון, אינם מסוגלים להבחין במבנה ויזואלי של אתר. הם מתקשים להבדיל בין טקסט ורקע, מתקשים לקרוא טקסט קטן. עבורם ייעשה שימוש בתוכנות מסייעות, קורא תוכנה שתקריא להם בקול את, תצוגה גרפית במקום טקסט והתאמת הצבעים ללקויי ראייה. מוגבלות קוגניטיבית יכולה להיות בעיות של דיסלקציה, דיסגרפיה, ריכוז, קושי להתארגן, קושי להתרכז ובעיות זיכרון. יש להם קושי בקריאה והבנת הנקרא, בעיקר במסות של טקסט. יש להם קשיי התמצאות וחוסר יכולת להתמודד עם אלמנטים נעים על המסך. עבורם יהיה חשוב להנגיש את ארגון האתר וכדי שיהיה קל להתמצא בו, קריאה עם תוכנת הקראה, יכולת להעלים או לעצור אלמנטים של תנועה באתר הפוגעים בריכוז וביכולת להבין את התוכן. בנוסף חשוב מאוד שאתרים שמיועדים לאנשים הסובלים מבעיות קוגניטיביות, יהיה כתוב בצורה בהירה ופשוטה.

עבור אוכלוסייה של כבדי שמיעה או חירשים, יש לספק טקסט או כתוביות בסאונד או בסרטוני וידיאו. צריכה להיות הנגשה ברמה של שליטה בסאונד של האתר ובעוצמת הקול. סוכנות דיגיטל המציעה שירותי הנגשת אתרים ומעסיקה יועצי נגישות אתרים בעלי ניסיון וידע רב בתחום זה בהחלט הפתרון הטוב ביותר בשביל להנגיש את העסק שלכם לאוכלוסייה השונה.

תמיד טוב לשתף.

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדין
שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
מייל

עוד דברים מעניינים.

רוצה להתחיל?

יאללה לעבודה!

מחכים לך עם תוכנית דיגיטל שמתאימה בדיוק עבור העסק שלך